nwp-logo
Handlekurv
produkter
search-banner

Det menneskelige møtet

profilm%C3%B8ter
For nesten 10 år siden var New Wave Profiles merkevarearbeid på sitt mest intense. Vi ville bli en kjede og blant det viktigste for oss var å beskrive på en enkel måte - helst i en setning - hva vi gjør. Vi var klar over at bransjen i veldig høy grad bygde på fysiske møter mellom mennesker og forholdet som skapes i slike møter.

Vi formulerte vår ”reason for being” som følger: ”Vi skaper merkevaretilstedeværelse i det menneskelige møtet”.

I skrivende stund er det mars 2021, og vi har drøyt 12 måneder bak oss av en virkelighet vi tidligere ikke kunne ha forestilt oss. En tid der alle typer menneskelige møter som messer, jobbmøter, sportsarrangementer, foreningsmøter, fester, familiesammenkomster, bryllup... bare stoppet over natten. En situasjon som påvirker omtrent alle i verden samtidig, og som sannsynligvis vil fortsette å påvirke vår adferd i lang tid fremover.

Naturligvis har vi hatt tid til å gjøre en god del observasjoner og refleksjoner rundt både dagens situasjon og fremtiden. Vi lister opp noen av dem her og kommenterer kort fra vårt perspektiv.


1. Vi har raskt lært oss alternative metoder for å skape menneskelige møter.

Det teknologiske spranget - som normalt ville tatt år å utvikle - kom raskt. Vi har alle lært å bruke Teams, Zoom, Messenger og et bredt spekter av andre programmer og apper som skaper møter med lyd og sanntidsbilde. Gjennom skjermene våre har vi møtt både kunder i Asia og bestemor i Gausdal og vi har innsett at dette vil være den dominerende måten å gjennomføre møter på i fremtiden, enten det er et lokalt møte på kontoret eller et møte med deltakere over hele verden.


2. Onlinemøter har store fordeler.

Selv om vi knapt har lært en brøkdel av møteverktøyenes funksjonaliteter, innser vi at et godt møte kan utføres uten tidkrevende reise- og planleggingstider. Dette med utgangspunkt i at alle deltakerne har de tekniske forutsetningene, men akkurat det hinderet er ganske lavt i disse dager. Det øker også hastigheten på hvor raskt man kan avtale og gjennomføre et møte.


3. Vi savner å møtes IRL. Ganske mye!

Vi har kanskje vært i stand til å opprettholde kontaktene og relasjonene våre på en helt OK måte selv de siste 12 månedene, men øyekontakt, spontanitet og kanskje ikke minst miljøendring er vanskelig å simulere på nett. En kaffe, en lunsj. Lukter, smaker. Dette er bare noen av de små subtile nyansene i samtaler som ikke kommer frem via skjermen. Vi
ønsker definitivt å møtes IRL igjen, men med større dømmekraft enn før.

Også alt annet:
Sommerfester, kick-off og messer. Det er mange møter der nettmøter ikke kan erstatte verdien av det fysiske møtet.


4. Forbedringspotensialet er stort.

Arbeid hjemmefra eller på avstand kan i stor grad påvirke scenografien til møtet. Nå vet vi alle hvordan for eksempel reporterne hos NRK og Aftenposten ser ut i dårlig belysning, uten sminke og på dårlig rengjorte hjemmekontor. Vi vet også hvordan våre forretningspartneres takarmaturer og ventilasjonssystemer ser ut. Dette fordi vi som regel er dårlige til å koreografere oss selv. Husk at i møtet er du merkevaren. Vi må bli flinkere til å ”gå gjennom skjermen” og skape en behagelig lyd og bildeversjon av oss selv. Gjerne på opptak.


5. Vårt møte og kontaktnett blir større og større

Når vi endelig kan møtes igjen i en gruppe, vil vi ha flere verktøy for å gjennomføre disse møtene. Kanskje det til og med blir flere møter enn før? Etterhvert som flere møter blir online-baserte, vil vi måtte vurdere når og hvordan vi trenger å møtes offline. Disse møtene vil trolig være færre, men de må samtidig være bedre, mer forberedt, skape flere opplevelser og bli mer branded.


6. Å jobbe eksternt krever oppmerksomhet fra firmaet.

I sommer kunne vi konstatere at veldig mange selskaper brukte våre produkter for å skape oppmuntring, oppmerksomhet og for å bygge relasjoner når få andre muligheter var tilgjengelige.

Sommergaver som var uvanlig å gi for mange, ble løsningen for mange som følte behov for å belønne sine ansatte, eller bare gi dem en fin påminnelse om at de ble sett selv om de ikke var på plass. Selvfølgelig ble det også en erstatning for mange avlyste sommerfester før ferien. Covid-19 betyr ikke slutten på menneskelige møter eller de personlige arbeidsrelasjonene. Tvert imot har vi har blitt klar over hva det betyr ikke å kunne møtes enkelt og naturlig, og vi har derfor sluttet å ta møtene for gitt. Det åpner for færre, men bedre møter som er vevd inn med effektive nettmøter. Begge typer møter kan og bør selvfølgelig være synlig branded - og det vet du jo hvordan vi gjør. Hvis ikke går du tilbake til ingressens siste linje.


Vi håper vi møter deg der ute i høst, på ett eller annet vis –og at det blir et bra møte og begynnelsen på noe nytt!

Relaterte nyheter
newwaveprofile2021-katalog

Ny katalog!

La deg inspirere av den nye katalogen fra New Wave Profile Partner. Profilklær og profilartikler for alle anledninger
profilm%C3%B8ter

Det menneskelige møtet

Vi har gjort en god del observasjoner og refleksjoner rundt både dagens situasjon og fremtiden. Vi lister opp noen av dem her og kommenterer kort fra vårt perspektiv.
beyourbrand

Profilering og merking

Vår grunnfilosofi når det gjelder profilering ar alt alt kan merkes! Gjør din profil synlig!